Sprawy z zakresu prawa pracy – W przypadku niewykorzystania przysługującego urlopu w całości lub w części, z powodu rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy, pracownikowi przysługuje ekwiwalent pieniężny. Ekwiwalent dotyczy zarówno niewykorzystanego urlop, do którego pracownik nabył prawo w roku kalendarzowym, w którym jego stosunek pracy ustał (w wymiarze proporcjonalnym do okresu zatrudnienia u danego pracodawcy w tym roku), jak i urlopu zaległego. Prawo do takiego odszkodowania powstaje w dniu rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy.
Kodeks pracy przewiduje dwie sytuacje, kiedy pracodawca jest zwolniony z obowiązku wypłacenia pracownikowi ekwiwalentu pieniężnego, tj. kiedy pracownik i pracodawca zawierają kolejna umowę o pracę bezpośrednio po ustaniu poprzedniej umowy oraz gdy strony postanowią o wykorzystaniu urlopu w okresie pozostawania w stosunku pracy na podstawie kolejnej umowy o pracę.
Ostatnie artykuły
Opieka naprzemienna to metoda na sprawowanie wspólnej opieki nad dzieckiem. Sądy przychylnie patrzą na rodziców, którzy odpowiedzialnie podchodzą do...
Czytaj więcejNaruszenie nietykalności cielesnej należy do przestępstw prywatnoskargowych. Oznacza to, że co do zasady to sam pokrzywdzony musi zająć się ściganiem...
Czytaj więcej