Sprawy z zakresu prawa pracy – W przypadku niewykorzystania przysługującego urlopu w całości lub w części, z powodu rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy, pracownikowi przysługuje ekwiwalent pieniężny. Ekwiwalent dotyczy zarówno niewykorzystanego urlop, do którego pracownik nabył prawo w roku kalendarzowym, w którym jego stosunek pracy ustał (w wymiarze proporcjonalnym do okresu zatrudnienia u danego pracodawcy w tym roku), jak i urlopu zaległego. Prawo do takiego odszkodowania powstaje w dniu rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy.
Kodeks pracy przewiduje dwie sytuacje, kiedy pracodawca jest zwolniony z obowiązku wypłacenia pracownikowi ekwiwalentu pieniężnego, tj. kiedy pracownik i pracodawca zawierają kolejna umowę o pracę bezpośrednio po ustaniu poprzedniej umowy oraz gdy strony postanowią o wykorzystaniu urlopu w okresie pozostawania w stosunku pracy na podstawie kolejnej umowy o pracę.
Ostatnie artykuły
Małżeństwo to więź prawna łącząca męża i żonę, która pozostaje pod szczególną ochroną państwa. W związku z tym nie jest łatwo ją rozerwać. Powody rozwodu...
Czytaj więcejSprawy dotyczące alimentów i kontaktów z dziećmi należą do postępowań wzbudzających u rodziców dzieci duże emocje, które bardzo często przekładają się na...
Czytaj więcej