Sprawy z zakresu prawa pracy – W przypadku niewykorzystania przysługującego urlopu w całości lub w części, z powodu rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy, pracownikowi przysługuje ekwiwalent pieniężny. Ekwiwalent dotyczy zarówno niewykorzystanego urlop, do którego pracownik nabył prawo w roku kalendarzowym, w którym jego stosunek pracy ustał (w wymiarze proporcjonalnym do okresu zatrudnienia u danego pracodawcy w tym roku), jak i urlopu zaległego. Prawo do takiego odszkodowania powstaje w dniu rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy.
Kodeks pracy przewiduje dwie sytuacje, kiedy pracodawca jest zwolniony z obowiązku wypłacenia pracownikowi ekwiwalentu pieniężnego, tj. kiedy pracownik i pracodawca zawierają kolejna umowę o pracę bezpośrednio po ustaniu poprzedniej umowy oraz gdy strony postanowią o wykorzystaniu urlopu w okresie pozostawania w stosunku pracy na podstawie kolejnej umowy o pracę.
Ostatnie artykuły
Aktualny model postępowania karnego jest niewydolny i sprawia, że proces karny często trwa wiele lat. Z tego powodu ustawodawca poszukuje sposobów na...
Czytaj więcejKwestia tego, jak podwyższyć alimenty, jest jednym z najczęstszych problemów pojawiających się w stosunkach prawnorodzinnych. Na wysokość świadczenia...
Czytaj więcej