Sprostowaniu świadectwa pracy po kilku latach jest w świetle obowiązujących przepisów w pełni możliwe.
Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy jest wydanie pracownikowi świadectwa pracy w dniu, w którym to nastąpiło.
W przypadku, gdy dokument taki zawiera błędy, wówczas pracownik może w ciągu 14 dni od jego otrzymania wystąpić z wnioskiem do pracodawcy o dokonanie odpowiedniego sprostowania.
W razie nieuwzględnienia takiego wniosku pracownikowi przysługuje, w ciągu 14 dni od zawiadomienia o odmowie sprostowania świadectwa pracy, prawo wystąpienia z żądaniem jego sprostowania do Sądu pracy.
Jeżeli pracodawca nie powiadomił pracownika o odmowie sprostowania świadectwa pracy, żądanie jego sprostowania można wnieść bezpośrednio do Sądu pracy.
Dodać trzeba, że pracownikowi przysługuje roszczenie o naprawienie szkody wyrządzonej przez pracodawcę wskutek wydania niewłaściwego świadectwa pracy. Przysługuje ono w wysokości wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy z tego powodu, nie dłuższy jednak niż 6 tygodni. Orzeczenie o odszkodowaniu w związku z wydaniem niewłaściwego świadectwa pracy stanowi podstawę do jego zmiany.
W związku z powyższym rodzi się pytanie, jak wygląda sprostowanie świadectwa pracy po latach, a więc w sytuacji, gdy pracownik zorientował się, iż zawiera ono błąd dopiero po upływie dłuższego okresu czasu i czy jest to w ogóle możliwe?
Zaznaczyć trzeba, że żaden przepis prawa nie reguluje bezpośrednio tej kwestii. Tym samym, pracodawca ma pełną dowolność postępowania w przypadku, gdy pracownik wystąpi z wnioskiem o sprostowanie świadectwa pracy po upływie 14 dniowego terminu wskazanego w Kodeksie pracy. Może więc taki wniosek uwzględnić, bądź też odmówić zastosowania się do niego.
Z drugiej strony, nie istnieje żadna przeszkoda prawna, aby pracodawca mógł skorygować świadectwo pracy w dowolnym czasie, a więc także po upływie przedmiotowego terminu. Może on tego dokonać nie tylko na wniosek złożony przez pracownika, ale także z własnej inicjatywy. Dodać przy tym należy, iż samo świadectwo pracy jest dokumentem o bardzo dużym znaczeniu, gdyż zawiera informacje niezbędne do ustalenia uprawnień pracowniczych i uprawnień z ubezpieczenia społecznego. W związku z tym stanowi ono oficjalny dokument i jako taki musi zawierać prawdziwe informacje. Prawidłowe i bezbłędne więc jego sporządzenie leży również w interesie pracodawcy, zwłaszcza, że pracownikowi przysługuje uprawnienie do zwrócenia się do Sądu pracy, także wówczas, gdy jego wniosek o sprostowanie został wniesiony po wielu latach od wydania świadectwa pracy.
Na koniec warto wskazać, że w wypadku sporządzenia nowego świadectwa pracy, skorygowanego o popełnione błędy, powinno ono być sporządzone z aktualną datą oraz dopiskiem „Korekta świadectwa pracy”.
W przypadku niezachowania terminów wynikających z kodeksu pracy, warto pamiętać także o możliwości skorzystania z instytucji przywrócenia terminu.
Ostatnie artykuły
Małżeństwo to więź prawna łącząca męża i żonę, która pozostaje pod szczególną ochroną państwa. W związku z tym nie jest łatwo ją rozerwać. Powody rozwodu...
Czytaj więcejSprawy dotyczące alimentów i kontaktów z dziećmi należą do postępowań wzbudzających u rodziców dzieci duże emocje, które bardzo często przekładają się na...
Czytaj więcej