Sprostowaniu świadectwa pracy po kilku latach jest w świetle obowiązujących przepisów w pełni możliwe.
Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy jest wydanie pracownikowi świadectwa pracy w dniu, w którym to nastąpiło.
W przypadku, gdy dokument taki zawiera błędy, wówczas pracownik może w ciągu 14 dni od jego otrzymania wystąpić z wnioskiem do pracodawcy o dokonanie odpowiedniego sprostowania.
W razie nieuwzględnienia takiego wniosku pracownikowi przysługuje, w ciągu 14 dni od zawiadomienia o odmowie sprostowania świadectwa pracy, prawo wystąpienia z żądaniem jego sprostowania do Sądu pracy.
Jeżeli pracodawca nie powiadomił pracownika o odmowie sprostowania świadectwa pracy, żądanie jego sprostowania można wnieść bezpośrednio do Sądu pracy.
Dodać trzeba, że pracownikowi przysługuje roszczenie o naprawienie szkody wyrządzonej przez pracodawcę wskutek wydania niewłaściwego świadectwa pracy. Przysługuje ono w wysokości wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy z tego powodu, nie dłuższy jednak niż 6 tygodni. Orzeczenie o odszkodowaniu w związku z wydaniem niewłaściwego świadectwa pracy stanowi podstawę do jego zmiany.
W związku z powyższym rodzi się pytanie, jak wygląda sprostowanie świadectwa pracy po latach, a więc w sytuacji, gdy pracownik zorientował się, iż zawiera ono błąd dopiero po upływie dłuższego okresu czasu i czy jest to w ogóle możliwe?
Zaznaczyć trzeba, że żaden przepis prawa nie reguluje bezpośrednio tej kwestii. Tym samym, pracodawca ma pełną dowolność postępowania w przypadku, gdy pracownik wystąpi z wnioskiem o sprostowanie świadectwa pracy po upływie 14 dniowego terminu wskazanego w Kodeksie pracy. Może więc taki wniosek uwzględnić, bądź też odmówić zastosowania się do niego.
Z drugiej strony, nie istnieje żadna przeszkoda prawna, aby pracodawca mógł skorygować świadectwo pracy w dowolnym czasie, a więc także po upływie przedmiotowego terminu. Może on tego dokonać nie tylko na wniosek złożony przez pracownika, ale także z własnej inicjatywy. Dodać przy tym należy, iż samo świadectwo pracy jest dokumentem o bardzo dużym znaczeniu, gdyż zawiera informacje niezbędne do ustalenia uprawnień pracowniczych i uprawnień z ubezpieczenia społecznego. W związku z tym stanowi ono oficjalny dokument i jako taki musi zawierać prawdziwe informacje. Prawidłowe i bezbłędne więc jego sporządzenie leży również w interesie pracodawcy, zwłaszcza, że pracownikowi przysługuje uprawnienie do zwrócenia się do Sądu pracy, także wówczas, gdy jego wniosek o sprostowanie został wniesiony po wielu latach od wydania świadectwa pracy.
Na koniec warto wskazać, że w wypadku sporządzenia nowego świadectwa pracy, skorygowanego o popełnione błędy, powinno ono być sporządzone z aktualną datą oraz dopiskiem „Korekta świadectwa pracy”.
W przypadku niezachowania terminów wynikających z kodeksu pracy, warto pamiętać także o możliwości skorzystania z instytucji przywrócenia terminu.
Ostatnie artykuły
Opieka naprzemienna to metoda na sprawowanie wspólnej opieki nad dzieckiem. Sądy przychylnie patrzą na rodziców, którzy odpowiedzialnie podchodzą do...
Czytaj więcejNaruszenie nietykalności cielesnej należy do przestępstw prywatnoskargowych. Oznacza to, że co do zasady to sam pokrzywdzony musi zająć się ściganiem...
Czytaj więcej