Zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego, ubezpieczyciel obowiązany jest spełnić swoje świadczenie, a więc wypłacić odszkodowanie w terminie trzydziestu dni. Liczy się go od daty otrzymania zawiadomienia o wypadku, czyli zgłoszenia szkody.
Często jednak zakład ubezpieczeń musi przeprowadzić bardziej złożone, a tym samym i dłuższe postępowanie w zakresie ustalenia wysokości szkody bądź okoliczności zdarzenia, które ją wywołało.
W takim wypadku, skoro wyjaśnienie we wskazanym powyżej terminie wszystkich okoliczności koniecznych do ustalenia odpowiedzialności ubezpieczyciela albo wysokości świadczenia okazało się niemożliwe, wówczas świadczenie powinno być spełnione w ciągu 14 dni od dnia, w którym przy zachowaniu należytej staranności ich wyjaśnienie było możliwe.
Musisz jednak wiedzieć, że bezsporną część świadczenia ubezpieczyciel powinien spełnić w terminie trzydziestu dni.
Zaznaczyć przy tym trzeba, iż umowa ubezpieczenia lub Ogólne Warunki Ubezpieczenia mogą zawierać postanowienia korzystniejsze dla uprawnionego niż opisane powyżej.
Wskazać należy, że nieco inaczej wygląda sytuacja w zakresie rozliczania szkód w zakresie ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych za szkody powstałe w związku z ruchem tych pojazdów (OC). Również i w tym przypadku, obowiązuje 30 dniowy termin na wypłatę odszkodowania, a także zasada, iż skoro wyjaśnienie w tym terminie wszystkich okoliczności koniecznych do ustalenia odpowiedzialności ubezpieczyciela albo wysokości świadczenia okazało się niemożliwe, wówczas świadczenie powinno być spełnione w ciągu 14 dni od dnia, w którym przy zachowaniu należytej staranności ich wyjaśnienie było możliwe. Ustawodawca jednakże dodatkowo wskazał, że powinno to mieć miejsce nie później jednak niż w terminie 90 dni od dnia złożenia zawiadomienia o szkodzie, chyba że ustalenie odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń albo wysokości odszkodowania zależy od toczącego się postępowania karnego lub cywilnego. W takim wypadku ubezpieczyciel, w terminie 30 dni od daty zgłoszenia szkody, zobowiązany jest do zawiadomienia na piśmie uprawnionego o przyczynach niemożności zaspokojenia jego roszczeń w całości lub w części, jak również o przypuszczalnym terminie zajęcia ostatecznego stanowiska względem roszczeń uprawnionego, a także wypłaca bezsporną część odszkodowania.
Ile czasu ma ubezpieczalnia na wypłacenie odszkodowania OC w przypadku postępowania reklamacyjnego?
W przypadku zaniżonego odszkodowania OC sprawcy poszkodowany może wszcząć postępowanie reklamacyjne. Odpowiedź na reklamację powinna być udzielona bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 30 dni od dnia jej otrzymania. Do zachowania tego terminu wystarczy wysłanie odpowiedzi przed jego upływem.
W szczególnie skomplikowanych przypadkach, uniemożliwiających rozpatrzenie reklamacji i udzielenie odpowiedzi w terminie, ubezpieczyciel w informacji przekazywanej klientowi, który wystąpił z reklamacją określa przewidywany termin rozpatrzenia reklamacji i udzielenia odpowiedzi, który nie może przekroczyć 60 dni od dnia jej otrzymania.
W przypadku niedotrzymania żadnego z tych terminów, reklamację uważa się za rozpatrzoną zgodnie z wolą klienta.
Ostatnie artykuły
Narkomania to bardzo poważny problem społeczny, skutkujący osobistą tragedią wielu ludzi. Powoduje ona zarówno szkody zdrowotne, takie jak infekcje,...
Czytaj więcejPrzestępstwa przeciwko życiu i zdrowiu są podstawową grupą czynów zabronionych zakazanych przez prawo karne. Chronią nietykalność cielesną ludzi oraz ich...
Czytaj więcej