Komu należy się odszkodowanie za wypadek przy pracy?
O odszkodowanie za wypadek przy pracy może ubiegać się osoba posiadająca ubezpieczenie społeczne, w tym ubezpieczenie wypadkowe.
To, czy konkretne zdarzenie stanowi wypadek przy pracy, badane jest przez pryzmat przepisów zawartych w ustawie z dnia z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych. Odszkodowanie będzie należne tylko wtedy, kiedy dane zdarzenie można zakwalifikować jako wypadek przy pracy w rozumieniu artykułu 3 tej ustawy.
O odszkodowanie za wypadek przy pracy może się ubiegać ubezpieczony, który wskutek wypadku przy pracy doznał stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu. Stały uszczerbek na zdrowiu to naruszenie sprawności organizmu, które powoduje upośledzenie czynności organizmu nierokujące poprawy. Za długotrwały uszczerbek na zdrowiu uważa się z kolei takie naruszenie sprawności organizmu, które powoduje upośledzenie czynności organizmu na okres przekraczający 6 miesięcy, mogące ulec poprawie.
Oceny stopnia uszczerbku na zdrowiu oraz związku z wypadkiem przy pracy dokonuje lekarz orzecznik ZUS, po zakończeniu leczenia i rehabilitacji.
Odszkodowanie za wypadek ZUS przy pracy jest świadczeniem jednorazowym. Jego wysokość ustala się przy przyjęciu następujących zasad: 20% przeciętnego wynagrodzenia za każdy procent stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu.
Warto wiedzieć także, że w przypadku śmierci ubezpieczonego wskutek wypadku przy pracy, o jednorazowe odszkodowanie z tego tytułu mogą ubiegać się niektórzy członkowie jego rodziny.
Co powinien zawierać wniosek o odszkodowanie za wypadek przy pracy?
Wniosek o odszkodowanie za wypadek przy pracy składa się do płatnika składek, czyli np. pracodawcy lub zleceniodawcy, który po skompletowaniu wniosku przekaże go następnie do właściwej terenowej jednostki ZUS.
Wniosek powinien zawierać dane płatnika, takie jak jego oznaczenie, adres płatnika, numer NIP i REGON oraz dane ubezpieczonego – imię, nazwisko, adres zamieszkania oraz PESEL.
Wniosek powinien zawierać także informacje co do zdarzenia wypadkowego (okoliczności, data, miejsce).
Do wniosku do ZUS, należy dołączyć dokumentację niezbędną do ustalenia uszczerbku na zdrowiu ubezpieczonego, spowodowanego wypadkiem przy pracy, w szczególności: protokół powypadkowy, prawomocny wyrok sądu pracy, kartę wypadku, zaświadczenie o stanie zdrowia wydane przez lekarza, pod którego opieką znajduje się ubezpieczony. Dokumentacja ta jest kompletowana przez płatnika składek i ubezpieczonego pracownika.
We wniosku należy także wskazać preferowaną formę wypłaty odszkodowania (przelew lub przekaz pocztowy).
Odszkodowanie za wypadek w drodze do pracy – różnice we wniosku
Przepisy stanowią, że za wypadek w drodze do pracy lub z pracy uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną, które nastąpiło w drodze do lub z miejsca wykonywania zatrudnienia, jeżeli droga ta była najkrótsza i nie została przerwana. Jednakże uważa się, że wypadek nastąpił w drodze do pracy lub z pracy, mimo że droga została przerwana, jeżeli przerwa była życiowo uzasadniona i jej czas nie przekraczał granic potrzeby, a także wówczas, gdy droga, nie będąc drogą najkrótszą, była dla ubezpieczonego, ze względów komunikacyjnych, najdogodniejsza.
Warto być świadomym tego, że w przypadku wypadku w drodze do pracy (lub z pracy) ubezpieczonemu pracownikowi nie przysługuje jednorazowe odszkodowanie z ZUS. Wystąpienie do organu rentowego z wnioskiem o odszkodowanie za wypadek w drodze do pracy skazane jest zatem na niepowodzenie. Pracownik, który uległ wypadkowi w drodze do pracy lub z pracy i w związku z tym jest niezdolny do pracy, ma jednak prawo do pełnego wynagrodzenia przez czas trwania tej niezdolności przez łączny okres 215 dni.
Wzór wniosku o odszkodowanie za wypadek w pracy
Wniosek o odszkodowanie za wypadek przy ZUS powinien zawierać wszystkie wskazane powyżej elementy. Na etapie kompletowania wniosku, Pracodawca i pracownik powinni współpracować, tak, aby zgłoszenie żądania wypłaty odszkodowania ZUS zostało przesłane do organu rentowego jak najszybciej i aby nie zawierało żadnych braków.
Przepisy nie wymagają, aby wniosek został złożony na urzędowym formularzu. Ubezpieczony może skorzystać z ogólnie dostępnych wzorów wniosku lub wzoru opracowanego przez danego pracodawcę.
Warto jednak pamiętać, że tylko przesłanie kompletnego wniosku umożliwi nadanie sprawie biegu. Prawidłowe złożenie wniosku będzie skutkowało wyznaczeniem terminu badania przez lekarza orzecznika, a następnie wydaniem decyzji przez ZUS w przedmiocie wypłaty świadczenia i jego wysokości. Ubezpieczony niezadowolony z decyzji organu rentowego ma prawo wnieść odwołanie.
Zachęcamy do bliższego zapoznania się z ofertą Kancelarii w zakresie spraw pracowniczych.
Jeśli potrzebujesz pomocy w kategorii: odszkodowanie za wypadek w pracy, odszkodowanie za wypadek w drodze do pracy, odszkodowanie za wypadek w pracy ZUS, zapraszamy do kontaktu z adwokatem.
Ostatnie artykuły
Rozwód jest jednym z najbardziej stresujących doświadczeń w życiu, szczególnie jeśli wiąże się z koniecznością podziału wspólnego majątku. W Polsce...
Czytaj więcejOd pewnego czasu myślisz o zakończeniu swojego małżeństwa i zastanawiasz się, jakie pytania zadaje sąd podczas rozwodu? Wiele zależy od tego, czy jest to...
Czytaj więcej