W sytuacji, w której zakład ubezpieczeń odmówił wypłaty odszkodowania, osoba uprawniona może skorzystać z odpowiedniej procedury odwoławczej. W przypadku jednak, gdy okaże się ona bezskuteczna, konieczne jest skierowanie sprawy na drogę postępowania sądowego.
Co zrobić, gdy ubezpieczyciel nie chce wypłacić odszkodowania oraz jak powinno wyglądać odwołanie od odmowy wypłaty odszkodowania, dowiesz się z niniejszego wpisu.
Minimalna kwota wypłaty odszkodowania OC
Odszkodowanie z ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej sprawcy przysługuje każdej osobie, która została poszkodowana w wyniku udziału w wypadku komunikacyjnym z jego winy.
Zaznaczyć trzeba, że ubezpieczeniem OC objęta jest odpowiedzialność cywilna każdej osoby, która kierując pojazdem mechanicznym w okresie trwania odpowiedzialności ubezpieczeniowej, wyrządziła szkodę związaną z jego ruchem.
Podkreślenia wymaga fakt, iż ubezpieczenie tego rodzaju ma charakter obligatoryjny. Oznacza to, że umowa w tym zakresie powinna zostać zawarta najpóźniej w dniu jego rejestracji.
W tym miejscu wskazać trzeba, iż nie istnieje minimalna kwota wypłaty odszkodowania z OC. Jego wysokość zależy od wielu czynników, w tym stanu pojazdu, a więc wielkości jego uszkodzeń, zakresu przyczynienia się poszkodowanego do powstania szkody oraz sposobu jej likwidacji.
Dodać trzeba natomiast, że odszkodowanie z ubezpieczenia OC wypłacane jest jedynie do wysokości sumy gwarancyjnej, stanowiącej maksymalną kwotę jaką osoba poszkodowana może otrzymać z posiadanej polisy ubezpieczeniowej.
Zgodnie z ustawą o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych suma gwarancyjna nie może być niższa niż równowartość w złotych:
- w przypadku szkód na osobie – 5 210 000 euro w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte ubezpieczeniem bez względu na liczbę poszkodowanych,
- w przypadku szkód w mieniu – 1 050 000 euro w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte ubezpieczeniem bez względu na liczbę poszkodowanych
– ustalana przy zastosowaniu kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski obowiązującego w dniu wyrządzenia szkody.
Kiedy ubezpieczyciel może odmówić odszkodowania z OC?
Musisz wiedzieć, że w pewnych sytuacjach może mieć miejsce zwolnienie ubezpieczyciela z odpowiedzialności z tytułu ubezpieczenia.
Powoduje to, iż nie ma on obowiązku wypłacenia odszkodowania, przy czym skutek taki następuje, gdy zajdą okoliczności przewidziane w warunkach ubezpieczenia.
Kiedy ubezpieczyciel może odmówić odszkodowania OC?
Na ogół następuje to w przypadku, gdy z różnych powodów poszkodowany odpowiada za zdarzenie ubezpieczeniowe, poprzez jego spowodowanie bądź przyczynienie się do niego w znacznej mierze.
Najczęstszymi przyczynami wyłączenia odpowiedzialności ubezpieczyciela jest pozostawanie poszkodowanego w czasie zaistnienia zdarzenia ubezpieczeniowego na przykład w stanie wskazującym na spożycie alkoholu, zażycie środków odurzających czy substancji psychotropowych, gdy ubezpieczony – prowadził pojazd mechaniczny bez stosownych uprawnień, dopuścił się usiłowania, bądź popełnienia przestępstwa, pozostawał pod wpływem choroby psychicznej czy innych zaburzeń tego rodzaju, bądź też umyślnie dopuścił się wywołania powstałej szkody etc. W przypadku jednak bardziej trudnych i skomplikowanych spraw cywilnych o odszkodowanie, zachęcamy do kontaktu z Kancelarią adwokacką Jakuba Ambickiego.
Co zrobić, gdy ubezpieczyciel nie chce wypłacić odszkodowania z OC sprawcy?
W przypadku, gdy ubezpieczyciel nie chce wypłacić odszkodowania z OC sprawcy, a więc została przez niego wydana decyzja, w której nastąpiła odmowa wypłaty odszkodowania, uprawniony może złożyć odwołanie, a więc wdrożyć odpowiednią procedurę reklamacyjną.
Odwołanie od odmowy wypłaty odszkodowania
Procedurę postępowania reklamacyjnego, reguluje ustawa o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym.
Zgodnie z nią – reklamacją jest wystąpienie skierowane do podmiotu rynku finansowego (zakładu ubezpieczeń) przez uprawnionego do odszkodowania, w którym zgłasza on zastrzeżenia dotyczące świadczonych przez niego usług.
Zaznaczyć trzeba, że zgodnie z przepisami prawa, zakład ubezpieczeń obowiązany jest do zamieszczenia w umowie zawieranej z klientem szczegółowych informacji dotyczących procedury składania i rozpatrywania reklamacji, w tym o:
- miejscu i formie jej złożenia,
- terminie rozpatrzenia,
- sposobie powiadomienia o rozpatrzeniu.
Jaka może być forma reklamacji?
Reklamacja może zostać wniesiona:
- ustnie – telefonicznie albo osobiście do protokołu podczas wizyty klienta w jednostce zakładu ubezpieczeń,
- na piśmie – osobiście w jednostce podmiotu rynku finansowego obsługującej klientów albo wysłana przesyłką pocztową, najlepiej w postaci listu poleconego albo wysłana na adres do doręczeń elektronicznych,
- w postaci elektronicznej z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, o ile zostały one do tego celu wskazane przez zakład ubezpieczeń.
Gdy nastąpiła odmowa wypłaty odszkodowania odwołanie, a więc reklamacja, może zostać złożone w każdej jednostce towarzystwa ubezpieczeniowego, która przeznaczona jest do obsługi klientów. Tak więc może to być zarówno siedziba główna, jak i jakikolwiek jego oddział.
Co powinna zawierać reklamacja?
Podkreślić trzeba, że złożona reklamacja powinna zawierać:
- dane identyfikacyjne zgłaszającego reklamację, w tym: imię oraz nazwisko, adres zamieszkania, numer PESEL,
- dane ubezpieczyciela,
- numer likwidacji szkody,
- dokładnie określone roszczenie, zawierające wskazanie, jakiej kwoty się domaga się reklamujący,
- uzasadnienie, w którym należy opisać, jakie są podstawy zgłoszonego roszczenia, a więc dlaczego zdaniem uprawnionego powinno być mu wypłacone odszkodowanie,
- własnoręczny podpis wnoszącego.
Jaka jest procedura rozpatrywania reklamacji?
Po złożeniu przez uprawnionego do odszkodowania reklamacji, zgodnie z opisanymi wymogami, ubezpieczyciel dokonuje jej rozpatrzenia i udziela odpowiedzi na piśmie. Może także dostarczyć ją pocztą elektroniczną, ale wyłącznie na wniosek uprawnionego. Odpowiedź powinna być udzielona bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 30 dni od dnia otrzymania reklamacji. Do zachowania tego terminu wystarczy wysłanie odpowiedzi przed jego upływem.
W szczególnie skomplikowanych przypadkach, uniemożliwiających rozpatrzenie reklamacji i udzielenie odpowiedzi w terminie, ubezpieczyciel obowiązany jest do przekazania uprawnionemu informacji, w której:
- wyjaśnia przyczynę opóźnienia,
- wskazuje okoliczności, które muszą zostać ustalone dla rozpatrzenia sprawy,
- określa przewidywany termin rozpatrzenia reklamacji i udzielenia odpowiedzi, który nie może przekroczyć 60 dni od dnia otrzymania reklamacji.
W przypadku niedotrzymania żadnego z tych terminów, reklamację uważa się za rozpatrzoną zgodnie z wolą klienta.
Odpowiedź zakładu ubezpieczeń na reklamację powinna zawierać w szczególności:
- uzasadnienie faktyczne i prawne, chyba że reklamacja została rozpatrzona zgodnie z wolą uprawnionego,
- wyczerpującą informację na temat jego stanowiska w sprawie skierowanych zastrzeżeń, w tym wskazanie odpowiednich fragmentów wzorca umowy lub umowy,
- imię i nazwisko osoby udzielającej odpowiedzi ze wskazaniem jej stanowiska służbowego,
- określenie terminu, w którym roszczenie podniesione w reklamacji rozpatrzonej zgodnie z wolą klienta zostanie zrealizowane, nie dłuższego niż 30 dni od dnia sporządzenia odpowiedzi.
Odmowa wypłaty odszkodowania – W przypadku nieuwzględnienia roszczeń wynikających z reklamacji treść przedmiotowej odpowiedzi, powinna zawierać również pouczenie o możliwości:
- odwołania się od stanowiska zawartego w odpowiedzi, jeżeli podmiot rynku finansowego przewiduje tryb odwoławczy, a także o sposobie wniesienia tego odwołania,
- skorzystania z instytucji mediacji albo sądu polubownego, albo innego mechanizmu polubownego rozwiązywania sporów, jeżeli towarzystwo ubezpieczeniowe przewiduje taką możliwość,
- wystąpienia z wnioskiem o rozpatrzenie sprawy do Rzecznika Finansowego,
- wystąpienia z powództwem do sądu powszechnego.
Odmowa wypłaty odszkodowania z ubezpieczenia grupowego – co zrobić?
W przypadku gdy nastąpiła odmowa wypłaty odszkodowania z ubezpieczenia grupowego, osoba uprawniona może skorzystać z takiej samej procedury reklamacyjnej, jaka została opisana powyżej.
Postępowanie sądowe w sprawach o odszkodowanie
Gdy ubezpieczyciel nie chce wypłacić odszkodowania i rozpatrzył złożoną reklamację negatywnie, wówczas poszkodowany może skierować sprawę na drogę postępowania sądowego. W tym celu musi on wytoczyć powództwo, czyli wnieść pozew do właściwego Sądu.
Odmowa wypłaty odszkodowania pozew – Powództwo o roszczenie wynikające z umowy ubezpieczenia można wytoczyć:
- według przepisów o właściwości ogólnej,
- lub przed Sąd właściwy dla miejsca zamieszkania lub siedziby ubezpieczającego, ubezpieczonego lub uprawnionego z umowy ubezpieczenia,
- albo przed Sąd właściwy dla miejsca zamieszkania spadkobiercy ubezpieczonego lub spadkobiercy uprawnionego z umowy ubezpieczenia.
Właściwość ogólna sądu oznacza, że powództwo wytacza się przed sąd pierwszej instancji, w którego okręgu pozwany ma miejsce zamieszkania.
Musisz jednak pamiętać, że powództwo o odszkodowanie z ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych wytacza się wyłącznie przed Sąd właściwy dla:
- miejsca zamieszkania albo siedziby poszkodowanego zdarzeniem powodującym szkodę,
- albo przed Sąd właściwy dla miejsca zaistnienia tego zdarzenia.
W braku wskazanych wyżej podstaw właściwości miejscowej powództwo można wytoczyć przed Sąd właściwy według przepisów o właściwości ogólnej.
Właściwość rzeczowa Sądu będzie zależeć od wartości dochodzonego roszczenia. Jeśli będzie ono przewyższało kwotę 75.000,00 zł, wówczas do rozstrzygnięcia sprawy będzie właściwy Sąd Okręgowy, jeśli będzie mniejsze, należy wystąpić do Sądu Rejonowego.
Zachęcamy także do bliższego zapoznania się z ofertą Kancelarii w zakresie odszkodowań.
Jeśli potrzebujesz pomocy w kategorii: zaniżone odszkodowanie z oc, odmowa wypłaty odszkodowania, ubezpieczyciel nie chce wypłacić odszkodowania z oc sprawcy, kiedy ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania oc, minimalna kwota wypłaty odszkodowania z oc, ubezpieczyciel nie chce wypłacić odszkodowania, co zrobić gdy ubezpieczyciel nie chce wypłacić odszkodowania, odwołanie od odmowy wypłaty odszkodowania , odszkodowanie z ubezpieczenia, zapraszamy do kontaktu z adwokatem.
Ostatnie artykuły
W większości przypadków terminy rozpraw sądowych wyznaczane są z pewnym wyprzedzeniem, tak aby wszyscy uczestnicy mogli zaplanować swój czas w taki sposób,...
Czytaj więcejChoć dziedziczenie w wielu przypadkach wiąże się z korzyścią majątkową, nie zawsze musi tak być. Zdarzają się sytuacje, kiedy zmarły pozostawia po sobie...
Czytaj więcej