Prawo administracyjne stanowi bardzo obszerną i wewnętrznie zróżnicowaną dziedzinę prawa. Ogólnie rzecz ujmując, reguluje ono relacje zachodzące pomiędzy jednostką a organem władzy państwowej w sferze przysługujących jej uprawnień i obowiązków względem państwa.
Swoim zakresem obejmuje potocznie nazywane „sprawy urzędowe”, takie jak np. podatki, pozwolenia na budowę, ewidencja ludności, akty stanu cywilnego, uzyskiwanie koncesji i zezwoleń, rejestracja pojazdów, zdobycie uprawnień do kierowania samochodem, uzyskiwanie przez cudzoziemców pozwoleń na pobyt, kwestie dotyczące bezrobocia czy świadczenia z zakresu pomocy społecznej, w tym 500 +.
Próbę przybliżenia charakterystyki prawa administracyjnego warto zacząć od wskazania cech właściwych dla tej dziedziny prawodawstwa. W pierwszej kolejności podkreślić należy to, że normy prawa administracyjnego nie mogą być modyfikowane z mocy woli stron relacji prawnej. Strony stosunku administracyjnego nie mogą także zgodnie zdecydować o wyłączeniu zastosowania danego przepisu w jakiejś konkretnej sprawie. Oznacza to, że przepisy prawa administracyjnego mają charakter bezwzględnie obowiązujący. Przekłada się to to, że jego adresaci muszą postępować w sposób, jaki przewidują przepisy. Tylko takie zachowanie będzie ocenianie jako zgodnie z prawem. Nie dopuszcza się w tym zakresie żadnych odstępstw, inaczej niż na gruncie prawa cywilnego, które w wielu przypadkach daje prymat zgodnej woli stron.
Wśród cech definiujących prawo administracyjne jest także to, że po jednej ze stron stosunku administracyjnego zawsze stoi organ administracji państwowej, któremu przysługują wobec jednostki uprawnienia władcze. W celu wyegzekwowania od jednostki należytego zachowania, organy państwowe mogą stosować przymus państwowy. Przyjęcie takiego modelu, determinowane jest celem prawa administracyjnego, który polega na zabezpieczeniu interesu publicznego.
Kancelaria Adwokacka Jakuba Ambickiego z Wrocławia, oferuje profesjonalną pomoc w sprawach administracyjnych. Reprezentujemy interesy naszych Klientów przed organami administracji państwowej oraz przed sądami administracyjnymi, dokładając wszelkiej staranności, aby sprawy zostały załatwione zgodnie z ich interesem, a jednocześnie w czasie, jaki przepisy prawa zakreślają na to organom państwowym.
Pomoc prawna Kancelarii w sprawach administracyjnych obejmuje:
- porady prawne, opinie prawne,
- udział w postępowaniu przed organami administracji państwowej (pomoc w gromadzeniu dokumentacji, sporządzanie odwołań od decyzji, zażaleń na postanowienia, wniosków o wznowienie postępowania, o stwierdzenie nieważności prawomocnej decyzji, a także ponagleń)
- udział w postępowaniu przed sądami administracyjnymi (sporządzanie skarg na rozstrzygnięcia organów drugiego stopnia, skarg na przewlekłość postępowania, skarg kasacyjnych)
Sprawy administracyjne Wrocław – przykładowe rodzaje prowadzonych spraw:
- legalizacja pobytu cudzoziemców na terenie kraju (zezwolenia na pobyt, zezwolenia na pracę)
- pozwolenia na budowę
- świadczenia z pomocy społecznej (zasiłki stałe, okresowe, 500+)
- dostęp do informacji publicznej
Jeśli potrzebujesz pomocy w kategorii: sprawy administracyjne Wrocław i okolice, zapraszamy do kontaktu z adwokatem.
Cudzoziemcowi służy prawo do wniesienia ponaglenia, jeżeli Urząd do Spraw Cudzoziemców: Ponaglenie wnosi się do organu wyższego stopnia za pośrednictwem organu prowadzącego postępowanie albo jeżeli nie ma organu wyższego stopnia – do organu prowadzącego postępowanie. W przypadku postępowań dotyczących wydania zezwolenia na pobyt czasowy na terytorium Polski, organem pierwszego stopnia prowadzącym postępowanie jest właściwy Wojewoda ze względu na miejsce zamieszkania cudzoziemca, natomiast organem wyższego stopnia jest Szef Urzędu do Spraw Cudzoziemców. Jak napisać ponaglenie do Urzędu? Powinno ono zawierać następujące elementy: Skarga kasacyjna stanowi szczególny środek zaskarżenia w postępowaniu cywilnym. Może ją wnieść strona, Prokurator Generalny, Rzecznik Praw Obywatelskich lub Rzecznik Praw Dziecka od wydanego przez Sąd drugiej instancji prawomocnego wyroku lub postanowienia w przedmiocie odrzucenia pozwu albo umorzenia postępowania, kończących postępowanie w sprawie. Jednakże wniesienie skargi kasacyjnej przez stronę wyłącza, w zaskarżonym zakresie, jej złożenie przez pozostałe podmioty. Skargę kasacyjną wnosi się do Sądu Najwyższego. Skargę kasacyjną można złożyć w następujących sprawach: W postępowaniu przed Sądem Najwyższym obowiązuje zastępstwo stron przez adwokatów lub radców prawnych, a w sprawach własności intelektualnej także przez rzeczników patentowych. Zastępstwo to dotyczy także czynności procesowych związanych z postępowaniem przed Sądem Najwyższym, podejmowanych przed sądem niższej instancji. Tym samym, skarga kasacyjna nie może zostać sporządzona przez stronę, ale musi ją spreparować profesjonalny pełnomocnik. Do wniosku o pozwolenie na budowę należy załączyć przede wszystkim: Złożenie wniosku o pozwolenie na budowę wiąże się z koniecznością uiszczenia opłaty skarbowej. Jej wysokość zależy od rodzaju inwestycji i tak przykładowo: dla budynku przeznaczonego na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza i leśna wynosi 1 zł za każdy m² powierzchni użytkowej – jednak nie więcej niż 539 zł, dla budynku służącego celom gospodarczym w gospodarstwie rolnym – 14 zł, dla innego budynku – 48 zł. Przepisy nie stanowią o ramach czasowych rozpoznania przed sąd administracyjny wniesionej do niego skargi. Nie sposób także wytypować, ile trwać będzie dane postępowanie sądowe. Z pewnością dłużej oczekiwać trzeba na wyrok sądu wojewódzkiego w sprawie, w której skarga rozpoznawana będzie na rozprawie, a nie na posiedzeniu niejawnym. Postępowanie sądowo-administracyjne może trwać od kilku miesięcy do kilku lat. Ostateczny czas trwania postępowania jest wypadkową wielu czynników, w tym: przedmiotu i zawiłości danej sprawy, ilości skarg wpływających do sądu administracyjnego, czy sytuacji epidemiologicznej w kraju. W celu znalezienia odpowiedzi na to pytanie, warto przede wszystkim sięgnąć do ustawy o cudzoziemcach, która przewiduje możliwość ubiegania się przez cudzoziemca o zezwolenie na pobyt czasowy, stały lub rezydenta długoterminowego. Uzyskanie zgody organu w każdym przypadku uzależnione jest od spełnienia ustawowych przesłanek. Największa ilość wniosków, wpływających obecnie do organów, dotyczy zezwolenia na pobyt czasowy. Podstawą ubiegania się o nie może być przykładowo: wykonywanie pracy, wykonywania pracy w zawodzie wymagającym wysokich kwalifikacji, prowadzenie działalności gospodarczej, kształcenie się na studiach, prowadzenie badań naukowych. Warto wiedzieć, że uzyskanie jednolitego zezwolenia na pracę nie stanowi jedynej możliwości dla legalizacji pobytu i pracy cudzoziemca. Jest to również możliwe w przypadku posiadania przez cudzoziemca wizy uprawniającej do wykonywania pracy/karty pobytu oraz uzyskania dla niego przez pracodawcę zezwolenia na pracę lub złożenia przez pracodawcę oświadczeniu o powierzeniu mu pracy. Jeśli poszukujesz pomocy prawnej w kategoriach: sprawy administracyjne, legalizacja pobytu Wrocław, zezwolenie na pobyt czasowy i pracę, zachęcamy do skorzystania z usług naszej Kancelarii. Prawo dostępu do informacji publicznej gwarantowane jest w art. 61 ust.1 Konstytucji RP. Procedura uzyskania dostępu do informacji publicznej jest bardzo odformalizowana. Wniosek można złożyć w dowolnej formie (np. poprzez e-mail, pocztę, faks, czy też osobiście w urzędzie) i muszą się w nim znaleźć tylko te informacje, które są niezbędne. Należy więc wskazać, jakiej informacji się domagamy i w jakiej formie chcielibyśmy ją otrzymać (np. poprzez e-mail czy pocztę tradycyjną). Co ważne, od osoby domagającej się informacji publicznej nie można wymagać wykazania interesu prawnego lub faktycznego w jej uzyskaniu. Udostępnienie informacji publicznej musi nastąpić co do zasady bez zbędnej zwłoki, nie później niż w terminie 14 dni od złożenia wniosku. Skarga kasacyjna – Kto może ją sporządzić?